Tekstgrootte A A
U kunt de informatie op de pagina groter of kleiner maken. Druk hiervoor de Ctrl-toets samen met de + of - toets in (op Mac is het Cmd met + of -).

Januari: Breed, breder, breedst: de Ceintuurbaan is helemaal vernieuwd!

We kunnen op steeds meer plekken in Deventer nóg fijner fietsen. Ook op de Ceintuurbaan. Groot onderhoud was daar hard nodig, dus is de weg helemaal op de schop gegaan. De hele straat is eruit geweest, er is een nieuwe fundering gelegd én er is meer ruimte voor de fietsers.

In totaal hebben we zo’n twee maanden om moeten fietsen, van eind oktober tot eind december. De Ceintuurbaan was dicht vanaf de spoorlijn tussen Deventer en Zwolle tot aan de watertoren. Best een groot stuk dus, om helemaal open te breken en opnieuw in te richten. Maar het resultaat mag er zijn! Een gloednieuw, strak wegdek met bredere fietsstroken aan beide kanten.

Henk van der Veen, projectleider PRO bij de gemeente Deventer, vertelt: “De verbreding van de fietsstroken is echt een groot voordeel voor de fietsers. De stroken zijn nu aan beide kanten twee meter breed. Dat betekent dat je met gemak met zijn tweeën naast elkaar kunt fietsen.”

Kijken bij de eendjes 
De Ceintuurbaan heeft een tweetal oversteekplekken. Deze zijn ook allebei vernieuwd. Ze hebben beide een middengeleider gekregen: een punt in het midden van de weg waar even veilig gestopt kan worden. Vooral bij de watertoren is dat extra prettig, vertelt Henk. “Veel mensen komen daar met kinderen om naar de eenden te kijken die daar rondzwemmen. Als fietser moest je daar eerst meteen beide weghelften oversteken. Dankzij het stoppunt in het midden van de weg kun je nu even stilstaan. Dat is een stuk veiliger en overzichtelijker.”

Wat gaat er nog gebeuren in 2019?
De Ceintuurbaan komt uit op de rotonde Zamenhoffplein, ook deze gaat volledig op de schop. Hier zijn nog grote delen van de fietspaden uitgevoerd in tegels, dit wordt asfalt voor meer fietscomfort.