Vlotter én veiliger fietsen over de rotonde van het Zamenhoffplein
Op steeds meer plekken in Deventer kunnen we nóg fijner fietsen. Ook op het Zamenhoffplein: de rotonde die de Zwolseweg, Ceintuurbaan en Johannes van Vlotenlaan met elkaar verbindt. Daar moesten we eerst hobbelend over tegels met hier en daar een uitstekende boomwortel, maar dat is nu verleden tijd! De rotonde heeft een flinke facelift gehad en het wegdek én de fietspaden zijn verbreed waardoor je nu nog vlotter en veiliger kunt fietsen!
Henk van der Veen, projectleider PRO bij de gemeente Deventer, vertelt: “De Ceintuurbaan en het Zamenhoffplein stonden al een tijd op de lijst voor groot onderhoud. Eind vorig jaar is de Ceintuurbaan helemaal vernieuwd, dus vervolgens was het tijd voor de rotonde. De tegels van de fietspaden waren op sommige plekken los komen te liggen of waren boomwortels tussendoor gegroeid, en het wegdek van de rotonde was in matige staat. Hoog tijd dus om de boel eens flink op de schop te nemen. Net als bij de Ceintuurbaan hebben we bij het Zamenhoffplein gekeken naar wat er nodig was en wat de bewoners van de gemeente voor verbeterwensen hadden uitgesproken. Daarmee zijn we vervolgens naar de tekentafel gegaan.”
Vlotter en veiliger fietsen
De tegels zijn eruit en zijn vervangen voor rood, opvallend asfalt. Vlotter fietsen op een fijn fietspad, dus. Maar dat is nog niet alles, want de rotonde zelf is ook flink verbeterd. “Het wegdek van de rotonde is smaller gemaakt en voor vrachtverkeer is er een speciale strook waar de banden van de vrachtwagens overheen kunnen,” vertelt Henk. “Het groene deel in het midden van de rotonde is hetzelfde gebleven. Daar hoefden we niets aan te veranderen. Wel hebben we de bochten bij het verlaten van de rotonde aangepast. Deze zijn nu zo ingericht dat er goed zicht is op de aankomende fietsers. En de fietsers hebben natuurlijk nog steeds voorrang.”
Een groot waterballet
De bedoeling was dat de rotonde 22 maart weer open zou gaan, maar daar was Moeder Natuur het even niet mee eens. “Half maart kregen we ineens een paar flinke regenbuien over ons heen,” vertelt Henk. “Vanaf de spoorlijn komt al het water naar beneden gelopen, dus op een gegeven moment leek de rotonde net een grote vijver. Dat water moest eerst weglopen, voordat we de laatste werkzaamheden uit konden voeren. Gelukkig heeft de regenval slechts voor één week vertraging gezorgd en konden we eind maart de rotonde alsnog heropenen. Zónder waterballet.”